Aanbevolen post

Wintervoorn stekken

In het artikel, wintervoorn , is een manier besproken om te vissen op de wintervoorn. In dit artikel gaan we verder in op de verschillende l...

Finally, the beginning

Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan: Vliegvissen!
Voor de meesten een niet voor de hand liggende keuze maar voor voor mij in ieder geval wel.
Als 6 jarige jongetje stroopte ik met een drijvende brood de plaatselijke vijvers naar karper af. De aanbeten met de daarop volgende drils waren adembenemend. Wellicht is hier de fascinatie ontstaan voor het (vlieg) vissen. Hierna werden de hengels en de locaties uitgebreid.
Mijn favoriete plekken waren "De Donge" bij 's-Gravenmoer en een brede vliet in de polder bij Oosteind.
Het was altijd genieten aan het water. Was het niet de rust dan wel de wind die door het riet waaide. Maar ook de ijsvogeltjes die je soms zag (een prachtige blauwe streep over het water) en de baltsende futen. Mooie momenten die je eigenlijk vast had moeten leggen.
We schrijven nu 2013, een jaar die ik niet snel ga vergeten maar ook een jaar waarin ik een aantal knopen heb doorgehakt. Niet uitstellen wat je vandaag kunt doen!
En zo was Nederland een vliegvisser rijker! De eerste hengel en reel werd gekocht met de bijbehorende materiaal en vol goede moet naar Baggelhuizen te Assen.
In Baggelhuizen ligt een mooie forellenplas van de Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging. Voor geïnteresseerden hier de link. En dat viel niet mee. Een waadpak is eigenlijk onontbeerlijk om succesvol te zien. Dus dat werd mijn volgende aankoop.
Hierna kwam de werptechniek om de hoek kijken. Ook dat is een kunst op zich! Maar na verschillende sessies aan het water, bij voetbal veldjes en tips van de leden van de Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging kreeg ik langzaam maar zeker de slag te pakken.
Na een aantal sessies te hebben gevist, ving ik eindelijk mijn eerste forel. Een witte droge vlieg tegen de waterlelies aan kon een passerende forel verleiden. De aanbeet die daarop volgt zorgt voor een  adrenaline stoot. De aanslag die daarop volgde trok de lijn strak en ik had de eerste binnen.
Ook zo'n moment die je nooit meer vergeet! Voldoening alom, yes I can... Finally..