Aanbevolen post

Wintervoorn stekken

In het artikel, wintervoorn , is een manier besproken om te vissen op de wintervoorn. In dit artikel gaan we verder in op de verschillende l...

Voorn vliegpareltjes

In het vroege voorjaar had ik al in februari de eerste voorn op een klinkhamer. We spraken ook van een hele zachte winter. De dag dat ik deze voorn ving stond de zon lekker het water op te warmen. In een hoekje zag je al activiteit aan het wateroppervlak. Ik kon de verleiding niet weerstaan en een kleine klinkhamer werd aan de leader gebonden. In een paar worpen kon ik de vlieg in het hoekje presenteren en het duurde niet lang voordat de vlieg werd genomen. De aanslag volgde en de eerste voorn op de droge vlieg werd gevangen.


Puppa vlieg

Dat dit een zeldzaamheid was bleek wel uit het feit dat hierna bijna niets meer gevangen werd. De watertemperatuur moest toch nog verder stijgen. De eerste voorns die werden gevangen en dan bedoel ik ook in behoorlijke aantallen werden, met een Puppa vlieg verleid.
Een topper maar er zijn er ook die makkelijker en eenvoudiger te maken zijn en net zo goed vangen. We nemen een caddis haak (16\18) , witte, zwarte of groene lamswol (pippoos). Desgewenst kan de vlieg voorzien worden van een goudkop maar ook zeker een pauwenfiber. We krijgen dan de bovenstaande nimph. Een echte killer in het voorjaar.




Toch zien we dat de vangkracht van deze vliegen afneemt wanneer de zomer nadert. Dus op zoek naar betere vangers en het liefst eenvoudige binders. Voor mij staat eenvoud centraal en ik bind om vissen te vangen en niet de vliegvissers.

In de zoektocht naar een goede zomer vanger werd ik eigenlijk geholpen door mijn vakantie. Op de vakantiebestemming waren de kopvoorns waren alom vertegenwoordigd.  Echter moeilijk te vangen met de droge vlieg. Ze kwamen de vlieg bekijken, besnuffelen en weg waren ze.
Op de vliegvisclub hadden we pheassanttail vliegen gebonden en voor de afwisseling werd deze aan de tip gebonden. De vangsten waren er ook naar. Vele kopvoorns konden de pheassant tail niet weerstaan. Terug in Nederland werd deze vlieg ook in de Nederlandse wateren ingezet. En ook hier wisten de voorns er wel raad mee.


Op zich is deze vlieg makkelijk te binden met een minimum aan materiaal. Wat mij opviel is dat als er geen aanbeten volgen er eerder voor een kleinere haakmaat gekozen dient te worden dan voor een andere vlieg. Hoe deze te binden?





Is dit ook een vanger voor in de herfst? Jawel, maar vergeet vooral de Copper John niet. Bekijk het volgende filmpje maar eens voor de bindwijze.


Nog meer inspiratie



KJ CDC Red Tag Jig, KJ March Brown Jig, Duracell Jig, KJ Hot Orange Sighting Nymph, The French Nymph, March Brown Nymph, Flashback PTN, Sawyer's Pheasant Tail Nymph


Daarnaast nog enkele tips:
- Als je veel kleine vis hebt, zorg dan voor verzwaarde nimphen of een knijploodje aan je lijn.
- Een andere mogelijkheid is de nimphen te vergroten.
- Bij stromend water zie je kleine visjes veelal in het midden van de stroming. Grote vissen liggen
  eerder tegen de bodem aan en\of de kanten.
- Rietkragen zijn geheid goede vangers.
- Wil je langs een rietkraag de vlieg aflaten driften, gebruik dan een indicator.



Goede vangst, Tight Lines.