Aanbevolen post

Wintervoorn stekken

In het artikel, wintervoorn , is een manier besproken om te vissen op de wintervoorn. In dit artikel gaan we verder in op de verschillende l...

Beetindicator wintervoorn

De meningen over strike indicators binnen het vliegvissen zijn verdeeld. Tegenstanders en voorstanders wisselen elkaar af. De een roep: "Ik ga niet vissen met een dobber" terwijl de ander hier genuanceerder in is. Zelf behoor ik tot de laatste groep. Vangen staat voor mij centraal en de omstandigheden maken of ik een strike indicator wel of niet gebruik. 

Met de omstandigheden bedoel ik dat je eerder moet kijken op welke diepte de vis actief is maar ook hoe gretig de vis is om de vlieg te nemen. Regelmatig kom ik situaties tegen waarbij ik goed ving met een intermediate lijn waarbij de vliegen op de bodem werd aangeboden. Hier haalde ik prima resultaten mee.
 
Echter in een andere haven leverde dit vrijwel niets op. De vissen lagen wel op de bodem maar ook al stripte ik de vlieg zeer subtiel binnen ik kon de vissen niet te pakken krijgen. Overgestapt op een drijflijn met indicator waarbij ik merkte dat de vlieg zeer subtiel werd genomen en ik de wel de vissen kon pakken. 

Daarnaast zijn de vissen niet altijd actief op de bodem. Je kan met een intermediate lijn door deze sneller binnen te strippen in een hogere waterlaag te pakken krijgen maar dan dienen ze wel "los" te zijn. Als ze dan ook zeer subtiel zijn dan strip je ook in deze situatie de vlieg te snel binnen. Vertraag je teveel dan zink de vlieg door de "actieve" waterlaag heen en heb je geen aanbeten. In deze situatie biedt een indicator uitkomst. Zeker in combinatie met meerdere vliegen waardoor je in staat bent om meerdere waterlagen je vlieg aan te bieden. 

Vissen met meerdere vliegen is ook niet altijd gewenst. Als je regelmatig meerdere vissen tegelijkertijd aan de lijn krijgt kan er lijnbreuk ontstaan. En je wilt vaak niet elke keer een nieuwe lijn maken in winterse koude omstandigheden. Daarnaast is dit ook niet goed voor de vis om met een vlieg rond te zwemmen. Maar het geeft je wel snel inzicht op welke diepte de actieve vis zit!

Als er wind of stroming is kan een goede tactiek ook zijn om de lijn met indicator mee te laten driften. Hiermee wordt een groter gebied bereikt maar ook de presentatie van je vlieg komt natuurlijker over!
Een eenduidig antwoord is dus niet te geven. Wat wel aan te raden is om van setup te veranderen als de situatie erom vraagt.

Een beetindicator is makkelijk te maken dat bewijzen de onderstaande filmpjes wel. Uiteraard zijn er diverse soorten modellen ook te koop!